יום רביעי, 19 ביוני 2013

פורמט זכויות יוצרים למוצרים מורכבים

אנו מדינה של בעלי רעיונות מדהימים מצד חברות ואנשים פרטיים. לא בכדי אנו מאופיינים בעולם כמדינה של חדשנות ויצירתיות. כיום, ברוב המקרים הרעיונות הללו באים לידי ביטוי במוצר הכולל מספר רב של אלמנטים, והשאלה היא על מה מתוך אלו יגן פורמט זכויות יוצרים והאם יש דרך להגן על יתר המרכיבים של המוצר בדרך אחרת?

מוצרים מורכבים על המדף

מוצרים מורכבים שלגביהם עולה שאלת הרלוונטיות של פורמט זכויות יוצרים הם, לדוגמא, טיסן שניתן להפעילו באמצעות טלפון נייד ע"י אפליקציה ייעודית, מוצר תעשייתי אליו נלווית תוכנה לתפעולו/תחזוקתו, ספר ילדים הקיים הן בעולם הפיסי והן כאפליקציה אליהם נלווה דיסק שמע, בובה אותה ניתן לחבר למחשב באמצעות USB ולשלוט בפעולותיה באמצעות אפליקציה ייעודית לכך, ועוד.

השימוש בפורמט זכויות יוצרים

פורמט זכויות יוצרים רלוונטי לשימוש לגבי מרכיבים מסויימים של המוצרים המורכבים.
כך, על האפליקציה הנלווית למוצרים ניתן להגן באמצעות פורמט זכויות יוצרים. בדוגמאות לעיל, מדובר באפליקציה לטיסן, בתוכנה למוצר התעשייתי, ועל האפליקציה לספר הילדים.
גם על מרכיבים פיסיים שאינם אפליקציות ניתן להגן באמצעות פורמט זכויות יוצרים. מדובר במרכיבי מוצר שהם יצירות במהותם. בדוגמאות לעיל מדובר בספר ובדיסק השמע. אם יש הוראות שימוש למוצר או משחק, גם על אלו ניתן להגן באמצעות פורמט זכויות יוצרים.
כאן עולות שתי שאלות: השאלה הראשונה הינה עד כמה פורמט זכויות יוצרים יכול להיות כללי כדי להגן על הרעיון שגלום במוצר ולכסות גם מוצרים שלא חשבנו עליהם מלכתחילה. השאלה השניה הינה האם ניתן להגן על יתר מרכיבי המוצר בדרך אחרת. להלן נשיב על השאלות החשובות הללו.

הגנות קניין רוחני נוספות למוצרים מורכבים

במקרים בהם מדובר במספר מוצרי משנה המרכיבים מוצר מורכב יותר, ניתן למצוא דרכים להגן על מוצרי המשנה בתנאים מסויימים.
כך למשל, על העיצוב של המוצר הפיסי ניתן להגן באמצעות "מדגם". זו הגנה שמסופקת לעיצוב מוצר שהוא חדש ויצירתי. לכן, כאשר יוצאים לשוק עם מוצר חדש כדאי להקדיש מחשבה גם לאספקט זה של המוצר עוד בשלב תכנונו. כל אספקט שכזה נותן ערך נוסף למוצר, מאפשר את בידולו בשוק, ומאפיין את המוצר כשייך דווקא לבעלים מסויים ולא לאחר. ואכן, אם הצלחנו לתת צביון ייחודי מספיק לצורתו החיצונית של המוצר שעליה ניתן להגן באמצעות מדגם, נוכל למנוע ממתחרים לחקות את עיצובו של המוצר בעיצוב זהה או אף דומה.
כמובן שאם המוצר הוא חדש (לא קיים כמוהו בעולם) וחדשני (יש בו צעד אמצאתי, כלור הוא לא מובן מאליו לבעל מקצוע ממוצע בתחום המוצר), עקרונית ניתן להגן עליו גם כפטנט.
בנוסף, הואיל והמוצר המורכב פונה לשוק מסויים, בדרך כלל יש לו שם ו/או לוגו המבדלים אותו בשוק. הבעיה תהיה כאשר המוצר יצבור הצלחה ולכן גם מוניטין כמוצר מוצלח. במקרים אלו יש נטיה למתחרים בלתי לגיטימיים לעשות שימוש בשמות דומים (לרוב לא זהים) כדי להטעות לקוחות שלכם להגיע אליהם דווקא, ובכך ייחתך חלק מנתח השוק שלכם לטובת אחרים. השימוש בשם או לוגו דומים ולא זהים לצורך זה נועד לאפשר למתחרים הללו לטעון כי לא העתיקו את השם או הלוגו ולכן פועלים באופן לגיטימי לכאורה. בדיוק למטרה זו קיימת הגנת הקניין הרוחני של "סימן מסחר" המאפשרת להגן גם על שמות או עיצובי לוגו דומים, לא רק  זהים, לשם או הלוגו שלכם.
לסיכום נקודה זו, על מרכיבי המוצר האחרים ניתן להגן פעמים רבות באמצעות כלים משפטיים אחרים מעולם הקניין הרוחני - מדגם לעיצוב החדש והיצירתי של המוצר, פטנט למוצר חדש וחדשני, וסימן מסחר לשם וללוגו של המוצר.

מרחב ההגנה של פורמט זכויות יוצרים 

בין הרעיון שקיים אצלכם בראש (שלגביו אין הגנת קניין רוחני משום סוג), לבין הביטוי הקונקרטי של הרעיון באמצעות אפליקציה, תוכנה, ספר, תסריט לתוכנית טלוויזיה, וכו (לגביהם ניתן לעשות שימוש בפורמט זכויות יוצרים), יש פער. הפער נובע מכך שהרעיון (שאינו בר הגנה) הוא כללי וניתן לבטא אותו במספר דרכים קונקרטיות (ברות הגנה). אולם משיקולי יעילות ושיקולים כלכליים הביטוי הקונקרטי של הרעיון יהיה אחד, אולי אף כמה, אבל לא כל הדרכים שניתן לבטא את הרעיון יבואו לידי ביטוי.
לפיכך, יש תמריץ גדול לבטא באמצעות פורמט זכויות יוצרים לא רק דרך קונקרטית אחת של הרעיון, אלא כמה. ומה יותר אינטגרטיבי לעשות זאת מאשר באמצעות ביטוי כללי ככל שניתן של מרכיבי הרעיון - קרי כפורמט. הרי זה ייעודו, הלא כן?!
ובכן, כאן יש גבול עדין בין ביטויים קונקרטיים של הרעיון, לבין ביטוי הפורמט של מרכיביו הכלליים, שכן הביטוי של המרכיבים עלול להיות כל כך כללי, עד שאין בו כל יצירתיות. ניקח לדוגמא את האפליקציה של המשחק "Angry Birds" אשר אין ספק שכאפליקציה מבטאת רעיון קונקרטי ולכן ביטוי זה (האפליקציה עצמה) מוגן בזכויות יוצרים. אך על הביטוי הכללי מדיי של משחק זה כ"עצם פוגע בעצם", אין כל יצירתיות. לפיכך פורמט זכויות יוצרים שיתייחס כך למשחק לא ישיג את מטרתו.
במילים אחרות, באמצעות פורמט זכויות יוצרים ניתן להשיג הגנה אפקטיבית רחבה יותר מאשר רק על הביטוי הקונקרטי של האפליקציה, הספר, או התסריט לתוכנית טלוויזיה, אך זאת רק אם פורמט זכויות יוצרים כזה מנוסח בטכניקה הנכונה.

לסיכום - הגנת זכויות יוצרים על מוצרים מורכבים

כדי להבין את הלוגיקה של הגנת מוצר מורכב, צריך להבין שזכות יוצרים היא רק זכות אחת מזכויות הקניין הרוחני בה ניתן לעשות שימוש לצורך הגנת מוצר, וזכויות קניין רוחני נוספות כגון מדגם, פטנט, וסימן מסחר יכולות להיות רלוונטיות ואפקטיביות. זכות יוצרים, מדגם ופטנט יש לבחון לפני חשיפה כלשהי של הרעיון למישהו. הגנת סימן מסחר יש לבחון לפני שיוצאים עם המוצר לשוק.
פורמט זכויות יוצרים ישמש אותנו לצורך הרחבת ההגנה מפני העתקה של אפליקציה, תסריט טלוויזיה, ספר, או יצירה אחרת, ע"י שימוש במרכיבים הכלליים יותר של הרעיון, אך עד גבול מסויים. הפורמט יהווה אמצעי ראייתי חיוני במקרה של העתקה כאמור כדי להוכיח, בין השאר, מה היא היצירה המוגנת, של מי היא, ושאנחנו היינו כאן קודם, וכן כדי לייצר מוניטין מחד, והרתעה מראש מאידך, כדי לשמור על זכויות הקניין שלנו, ולהינות מהן בעצמנו.

לפרטים נוספים אודות הגנה על זכויות יוצרים לחצו כאן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה