יום רביעי, 20 ביוני 2012

כיצד לשמור את זכויות היוצרים על אפליקציית תוכנה שטרם נכתבה?

לידתה של אפליקציה ברעיון. אבל על רעיון לא ניתן להגן באמצעות זכויות יוצרים, פטנט, או דרך אחרת כלשהי. אז.... כיצד ניתן להגן על אפליקצית תוכנה בטרם נכתבה?

זכות יוצרים מגנה על ביטוי של רעיון, והדרך לבטא רעיון לאפליקציה, אינה חייבת להיות רק בכתיבת האפליקציה עצמה, אלא בכתיבת פורמט זכויות יוצרים לאפליקציה, אם עושים זאת נכון.

הדרך לעשות זאת היא כך: יש לכתוב קונספט כללי, ולגזור ממנו קונספטים קונקרטיים יותר ויותר ולהעלותם על הכתב- בדרך שדומה משהו לכתיבת תביעות פטנט. זוהי דרך פרקטית לבטא את הרעיון לאפליקציה בכתב, באופן שמאפשר לקבל הגנה משפטית ראייתית אף מבלי לכתוב את האפליקציה עצמה. באופן זה, האפליקציה העתידית עצמה תהיה יצירה נגזרת של הקונספט, והזכות להכינה נתונה באופן בלעדי לבעלי זכות היוצרים ביצירה המקורית, קרי - לבעל הקונספט (כמובן בהנחה שהקונספט מוגן בזכויות יוצרים).
תצהיר זכויות יוצרים נוטריוני אליו יצורף כתב הקונספטים הנ"ל יהווה הוכחה לזהות היוצר, מקוריות היצירה, מועד יצירתה, ועוד.
אישור אפוסטיל לתצהיר נוטריוני זה, ירחיב את תוקף האישור הנוטריוני גם למדינות אחרות.
ראו מצגת להמחשה כיצד לכתוב פורמט זכויות יוצרים לאפליקציה.
זהו אמצעי ראייתי משלים להגנה המהותית הבינלאומית שניתנת ליצירה עם בואה לעולם מכוח האמנות הבינלאומיות התקפות ברובן ככולן של מדינות העולם (אמנת ברן, הסכם טריפס).
תצהיר משלים לאפליקציה עצמה לאחר שנכתבה גם היא, וכן אישור בכתב מאת מפתח חיצוני המאשר כי זכויות היוצרים בפיתוח שלכם, ישלימו את התמונה וההגנה המשפטית.

אשר על כן, אישור נוטריוני על תצהיר זכויות יוצרים, הכולל כתב קונספטים ברמות שונות (כללי וקונקרטי), עם אישור אפוסטיל, יתן לך אמצעי ראייתי רב עוצמה להוכיח כי אתה-אתה בעל זכויות היוצרים באפליקציה העתידית.
יובהר כי ניתן להגן בדרך דומה גם על יצירות אחרות כגון תסריטים וספרים.

יצויין, כי גם אם אתה מעוניין להעמיד את קוד המקור של האפליקציה שתכתוב לשימוש אחרים בתנאים של רשיון קוד פתוח, זה רלוונטי לעשות כן. מדוע? מפני שכל רשיון (גם פתוח) נובע מזכות היוצרים, שיהא זכות קניינית. והזכות הקניינית על פיתוח האפליקציה - היא שלך....

לא למותר לציין כי על אפליקציה ניתן להגן לעיתים גם באמצעות פטנט.

20 תגובות:

  1. תודה רבה על המידע.
    שאלה: ואם האפליקציה / אתר אינטרנט כבר קיימים? מה הדרך להגן עליהם? האם יש צורך לבצע איזה שהם מהלכים, או שהעובדה שהם כבר קיימים ושניתן להוכיח מתי הם עלו לאויר - זה כבר מספיק?
    תודה.

    השבמחק
    תשובות
    1. ניתן להוכיח את הפרמטרים הרלוונטים כאשר יגיע העימות המשפטי, באמצעות צירוף ראיות לתצהיר שיוגש לבית המשפט בעת הסכסוך. אולם תצהיר נוטריוני כמפורט לעיל הוא בעל משקל ראייתי גבוה הרבה יותר, הן משום שהוא נוטריוני, והן משום שהוא נערך לפני לידת הסכסוך.

      מחק
  2. אתחיל מכך, שאני מפתח, ולא עו"ד, לכן ייתכן שלא הבנתי נכון את מה שאתה מתאר כאן.

    אבל, במידה וכן, נשמע שאפשר לנצל את השיטה הזו, כדי לפגוע הן במפתחים והן במשתמשי תוכנות, ולהרוויח כסף מעבודה של אחרים.


    פגיע במפתחים:
    1. אדם מסוים כותב תיאורי תוכנה רבים, אותם "קונספטים" שהזכרת.
    לתאר מה התוכנה עושה בשפת בני אדם לא דורש ידע טכני מיוחד, וגם לא דורש השקעה רצינית (לפחות לא בהשוואה לפיתוח תוכנה בפועל).

    2. הוא מוציא אישור נוטריוני על כמות גדולה של קונספטים כאלה, אבל לא מנסה לפתח שום תוכנה לפיהם.
    במקום זה, הוא ממתין עד שתגיע לשוק תוכנה שדומה מספיק לאחד הקונספטים שלו.
    (התוכנה לא חייבת להיות זהה ב-100% לקונספט כדי להיחשב יצירה נגזרת, נכון?)

    3. הוא דורש תמלוגים מיוצרי התוכנה (שיצרו אותה בצורה עצמאית לחלוטין בלי קשר עליו ותוך השקעת מאמצים וכסף) או תובע אותם על הפרת זכויות יוצרים.

    דברים דומים מתרחשים היום תוך ניצול שיטת הפטנטים, אבל לפחות בשיטה זו יש מערכת בקרה, לא כל אחד יכול להוציא פטנט על כל דבר (ולו בגלל העלות הגבוהה) ואפשר לפסול פטנטים טריביאליים באמת שלא היו אמורים להירשם.
    (אם כי הבנתי שזה תהליך ערוך ויקר, ולכן הרבה פעמים מפתחים, במיוחד פרטיים מעדיפים לשלם על רישיון, גם אם מדובר בפטנט שאינו אמור להיות רשום ע"פ החוק).

    פגיעה במשתמשי התוכנות:
    חיסול תחרות.
    אם כל תוכנה תהיה יצירה נגזרת של הקונספט שלה, הרי שתוכל להיות רק תוכנה אחת מכל סוג: דפדפן אחד, מערכת הפעלה אחת, עורך טקסט אחד.
    ברגע שרשמתי קונספט של "תוכנה שמאפשרת לערוך טקסט ולשמור אותו על דיסק או להדפיס במדפסת" הרי שכל מי שיפתח עורך טקסט יפר למעשה את זכויות היוצרים שלי, לא?

    (מובן לי שזה לא יסכן כנראה תוכנות קיימות אלא רק תוכנות חדשות, אבל בכל זאת, נשמע מפחיד)

    אני חייב לציין, שבתור מי שכותב תוכנה לפרנסתו, הרעיון שיכול להופיע משום מקום אדם (או חברה) שמעולם לא שמעתי עליו ולהתחיל לדרוש כסף על עבודתי ממש מפחיד אותי.

    הרבה יותר מהאפשרות שמישהו יכתוב תוכנה שעושה בדיוק את מה שהתוכנה שלי עושה, שכן במצב כזה יש לי אפשרות להשקיע ולהתחרות ולהמשיך להרוויח כסף.

    השבמחק
  3. מה שנרמז בפוסט, הוא שההגנה כאן היא מפני מפתחים חיצוניים המשתתפים בפרוייקט, ולא מפני מתחרים בלתי־תלויים. זה גם הגיוני, כי כדי לטעון על הפרת זכות יוצרים, יש להראות – לכל הפחות – חשיפה של המפר ליצירה המקורית; אין להניח שכל מתחרה פוטנציאלי ייחשף לכל מסמכי הקונספט שלך, ולכן לא תוכל לטעון להפרת זכות יוצרים.

    השבמחק
  4. Levdev23, תודה על פנייתך שמאפשרת לי להבהיר את ההבדל בין הגנת פטנט לבין הגנת זכות יוצרים לתוכנה בהקשר שציינת: פטנט מעניק הגנה (טריטוריאלית) על האמצאה הכלולה בו גם אם הוא אינו ידוע לבעל המוצר ה"מפר", בעוד שזכויות יוצרים מספקות הגנה מפני העתקה בלבד. העתקה מחייבת, לכל הפחות, נגישות לאפליקציה הרלוונטית (כפי שצוין ע"י "אנונימי" לעיל).
    אולם יכול שתהיה אצל גורמים שונים, לא רק אצל מפתחים, כגון במקרה בו ניתן להוריד קוד מקור של האפליקציה באינטרנט.

    השבמחק
  5. לא ברור לי מה ההבדל בין אפליקציה לקניין רוחני אחר, לספר או כל דבר אחר. האם הדרך להגן על זכויות יוצרים היא שונה? אני מפתח משחקי רשת
    במקצועי.

    השבמחק
    תשובות
    1. גל הי,
      ההבדל העקרוני הוא בכך שכתיבת האפליקציה היא בקוד מקור, והמופע שלה (לאחר קימפול) הוא בתצורה אחרת מקוד המקור. בספר למשל, מה שאתה רואה הוא מה שנכתב. האתגר המשפטי הוא להתגבר על הפער בין מה שנכתב למופע הסופי. הפיתרון מובא באמצעות עיקרון היצירה הנגזרת. אופרטיבית, המשמעות היא להכין פורמט זכויות יוצרים המכסה את כלל המופעים של האפליקציה מהבסיס, כלומר הן על קוד המקור והן מופעים נגזרים שלו כגון על GUI. ככל הפורמט מפורט + רחב יותר, ההגנה טובה יותר.

      מחק
  6. האם בכלל אפשרי להגן על רעיון של אפליקציה, הרי כמו GPS למינהם אנו רואים שיש עשרות אם לא מאות ולא רק אפליקציה יחידה וכולם מבוססים על רעיון זהה וכן ישנם עוד אפליקציות זהות ברעיון.

    השבמחק
  7. אין הגנה על רעיון. יש הגנה על דרך ביטויו. כשהביטוי של תוכנת ניווט הוא פונקציונאלי, ההגנה הפוטנציאלית תהיה בפטנט. כשהביטוי הוא טקסטואלי או ויזואלי ההגנה תהיה בזכויות יוצרים. אולם בעוד שלשם רישום פטנט יש צורך בחדשנות, וכנראה שלרוב תוכנות הניווט אין חדשנות רבה להציע, אזי זכויות יוצרים מגינים מפני העתקה על כל תוכנה שאינה מועתקת בעצמה, ואז ניתן להתחמש בפורמט זכויות יוצרים לעת סגריר.

    השבמחק
  8. יש לי רעיון טכנולוגי בתחום הטלפונים הניידים, איני יודע כיצד לפתח אותו, האם יש דרך לשמור על הרעיון ?

    השבמחק
    תשובות
    1. סביר להניח, אך צריך לבחון קונקרטית.
      תוכל לתאם פגישה בטלפון 03-6543210.
      יריב

      מחק
  9. עוד שאלה איך אני יודע או איך אחרים ידעו האם הרעיון שעלה לי הוא כבר רעיון או פיתוח כבר של מישהו אחר ?
    איך בעצם זה שאני עושה רישום זכויות יוצרים מודיע לאנשים שרעיון זה כבר התחיל תהליך?

    השבמחק
  10. הי
    יש לי רעיון לאפליקציה
    האם ניתן לקבל את ההגנה שפירטת ואחר כך לבצע איפיון ולמכור את האיפיון לחברות שמפרסמות אפליקציות בתחום הזה?
    כמה תעלה ההגנה הזו וצריך שהיא תהיה בינלאומית

    השבמחק
    תשובות
    1. הפורמט הוא בינלאומי ומבוצע על האיפיון.

      מחק
  11. יש לי רעיון לאפליקציה , רשמתי במחברת את כל תוכן האפליקציה ורעיונות נוספים שיהיו בתוכה, אפילו הכנתי כמה עמודים לדוגמא , אני צריכה סיוע כספי כדי להעמיק את הפיתוח של האפליקציה האם עליי להחתים את המשקיעים על טופס מסויים או חוזה ?

    השבמחק
    תשובות
    1. זה השלב שבו את זקוקה לפורמט הזכויות לפני שאת ממשיכה.

      מחק
  12. שלום אני נמצאת כעת בחו"ל ויש לי רעיון לאפליקציה כיצד ניתן ליצור עמך קשר עמנ לרשום פורמט זכויות ושאלה נוספת האם ניתן לדעת אם מישהו כבר רשם פורמט זכויות על הרעיון שלי?

    השבמחק
  13. אריאל קלן11 במאי 2014, 9:30:00

    אנשים יקרים, תפנימו : יש הבדל ענק בין פטנט לבין זכויות יוצרים. בלי פטנט, כל מי שיסתכל על הרעיון שלכם (ולא משנה אם הוא שמע אותו ממישהו או שראה ממש בעיניים את המוצר שלכם), יכול לכתוב תוכנה שמיישמת את אותו הרעיון ב-ד-י-ו-ק וזה יהיה חוקי לגמרי!
    זכויות יוצרים מגנות רק מ copy paste או copy paste שנעשו בו שינויים קלים בלבד. אוקי? זכויות יוצרים מגנות מפני העתקה ולא מפני יישום הרעיון !
    הווה אומר שאם הבאתם רעיון טוב לעולם, ואנשים (כולל גוגל) חושבים שהוא מעולה - היא מעמידה מחלקות שלמות שמפתחות מוצר כמו שלכם, רק פי עשר יותר טוב וב 10% מהזמן, היא תמכור מוצר שמיישם את הרעיון שאתם הבאתם לעולם, ולכם רק ישאר להזיל דמעות ולנגבן עם דף זכויות היוצרים שלכם.

    השבמחק
  14. שלום
    יש לי רעיון לאפליקציה ואני רוצה לרשום אותה כפטנט ולפי מה שהבנתי שזה לא יעזור כיוון שאם יפתחו את אותה אפליקציה רק בקוד שונה ובעיצוב שונה זה יהיה חוקי ואין מה לעשות בנדון
    אשמח לתגובה אם יש מה לנדון

    השבמחק
  15. היי ערב טוב יש לי רעיון נהדר לאפליקציה צריך מישהו שיכול לעזור לי בצד הטכני ofer197@gmail.com אשמח לשיתוף פעולה

    השבמחק