יום שני, 30 בנובמבר 2009

סוד מסחרי לעומת רישום פטנט

מה יותר נכון לעשות לגבי מידע או אמצאות שיש ברשותכם: רישום פטנטים, או שמירתם כסוד מסחרי?
מה ההבדלים בין השניים?
...

סוד מסחרי אינו יכול להיות פומבי, שכן אז הוא מאבד מתוקפו כסוד, והופך לנחלת הכלל.
מאידך, בקשת פטנט יש לחשוף במלואה טרם רישום .

תוקף פטנט מוגבל בזמן, בד"כ 20 שנה ממועד הגשת הבקשה. לאחר מכן הוא הופך לנחלת הכלל.
סוד מסחרי יכול להישמר בסודיות ללא הגבלת זמן.

עלות הגשת בקשת פטנט גבוהה - מספר אלפי דולרים, אותם יש להכפיל במספר המדינות בהן מבקשים את הרישום.
אולם האמצעים הדרושים לשמירת הסוד המסחרי בסודיות אינם רבים והעלויות לשם כך אינן גבוהות, כגון הסכם סודיות, כספת מתאימה, סיסמא למחשב וכד'.

סוד מסחרי אינו מוגבל בטריטוריה.
ברם לפטנט יש תוקף רק במדינה בה הוא הוגש ונרשם.

לעיתים יש רלוונטיות הן לסוד מסחרי והן לפטנט. זאת במיוחד כאשר טרם הגשת בקשת פטנט, יש צורך לחשוף את המידע לגורם נוסף, כגון לשם בניית אב טיפוס, עריכת תוכנית עסקית, או כיוב'. במקרים כאלה יש לחתום על הסכם סודיות פטנט כדי לשמור על האמצאה בסוד, עד מועד הגשת בקשת פטנט במדינה/ות הרלוונטיות.

במקרים אחרים לא ניתן לשמור מידע בסוד, וללא הגנתו בפטנט הוא יהפוך לנחלת הכלל. כך למשל, ניתן להתחקות בקלות יחסית אחר מוצר טכני שניתן לפרקו ולהרכיבו מחדש. ההגנה המתאימה במקרה כזה אינה סוד מסחרי, אלא פטנט.

מאידך, במקרה של נוסחא או מתכון להכנת מזון, משקה, תמיסה, תרכובת או כיוב, כגון משקה קוקה-קולה או בצק סוכר RFM (ע"ש רוני פרדי מרדכי ממציאו), אזי רישום פטנט על הנוסחא, ככל שניתן לעשות כן, יחשוף את מרכיביה, בעוד ששמירתה כסוד מסחרי תקשה על המתחרים לעשות כן.

במקרים בהם יש בחירה בין שמירת המידע בסוד או הגשת בקשת פטנט עבורו, נכנסים שיקולים שונים לקבוע מה לבחור, כגון שיקולים כלכליים, רגולציה ועוד. כך למשל, במקרה של תרופה, שעקרונית אולי ניתן היה לשמור עליה כסוד מסחרי, למעשה לא כדאי לנסות זאת, שכן עליה לעבור ידיים רבות טרם אישורה לשימוש, ושמירה בסוד אינה מעשית.

יריב קדם, עורך דין ונוטריון.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה