יום רביעי, 17 בספטמבר 2014

איך מגייסים כסף לסטארט-אפ?


מאמר מאת רו"ח אבישי מדרר, מומחה לגיוס הון לסטארט-אפים


מבוא 


מה כדאי ליזמים לדעת בדרכם לחיפוש אפשרויות לממן את המיזם שלהם וכיצד עליהם להיערך בדרך הנכונה בשוק ההיי-טק בישראל.

מזל טוב! חשבת על רעיון לסטארט אפ, הקמת קבוצת יזמים וכעת כל שחסר לך הוא מימון. מלבד החזון שהוא המרכיב הראשון ובמידה רבה החשוב ביותר בכל סטארט-אפ, נשען המיזם בעיקר על היכולת לגייס עבורו את ההון הדרוש שיאפשר לרעיון לקרום עור וגידים ולהפוך למציאות. חברות סטארט-אפ רבות הפכו לנחלת העבר מאחר שהיזמים לא הצליחו לגייס את ההון הראשוני הנדרש למימון פעילות המיזם. המאמר יפרט מספר נקודות רלוונטיות בדרך לגיוס הון לחברות סטארט-אפ.




התארגנות לקראת הגיוס

הדבר הראשון שיהיה עליכם לעשות הוא להכין תוכנית עסקית מפורטת, הנתונים בה צריכים להיות מדויקים ואמינים והבקיאות שלכם בה בעת הצגתה למשקיעים צריכה להיות מלאה.

לקראת סבבי הפגישות עם קרנות הון סיכון ו/או אנג'לים יש לאסוף מידע מירבי על כל גוף איתו נפגשים. המידע צריך לכלול: מה התמחות ההשקעות של קרן הון הסיכון/אנג'ל, אילו מיזמים קיימים בפורטפוליו, זהות המנהלים של הגוף והאם קיימת הכרות אישית עימם.

הפגישה עם המשקיעים צריכה להיות קצרה וממוקדת ולכלול שני נושאים עיקריים: חזון המיזם ונקודת האיזון דהיינו, השלב בו צפויים המשקיעים להתחיל לראות רווחים.


אפשרויות גיוס הון

גיוס כספים מקרן הון סיכון - הסטארט אפ יידרש על פי רוב להקצות לקרן מניות בכורה, בעלות זכויות עודפות על פני היזמים. זכויות אלה פרושות על פני תחומים שונים כגון: ניהול החברה, זכויות כלכליות, וזכויות ביחס לאחזקות בחברה.

גיוס כספים מאנג'ל – מקובל להקצות לו מניות רגילות, בעלות זכויות שוות לזכויותיהם של היזמים. כמובן שבמידה ולאנג'ל יש מומחיות, קשרים או ידע רלוונטי, יעדיפו כל הצדדים לשתף אותו בניהול הסטארט אפ.


מבנה הסטארט-אפ לצורך ההשקעה

גיוס כסף מאנג'לים מתאפיין בהשקעה של סכומי כסף נמוכים יחסים. לכן, על מנת לגייס סכום משמעותי, היזמים ידרשו לגייס כסף ממספר אנג'לים - אך ריבוי בעלי מניות בחברה עלול להפוך כר לקשיים עתידיים בחיי החברה. כדי להימנע ממספר גדול של בעלי מניות קטנים, ניתן לנסות ולגייס מימון מקבוצות אנג'לים המשקיעים בצוותא ומיוצגים על ידי גוף אחד או על ידי קביעת זכויות מסוימות בחברה המוקנות אך ורק לבעלי מניות אשר שיעור אחזקותיהם בחברה עולה על אחוז מסוים.

אפשרויות לביצוע המימון

בניגוד לקרן הון סיכון, המשקיעה במזומן, אנג'לים המחזיקים במספר עסקים יציעו לעיתים מימון משולב בכסף ובשווה כסף. כך לדוגמא, אנג'ל מתחום הנדסת תוכנה עשוי להציע לחברה שירותי פיתוח בתמורה לאחוזים מהחברה. בהצעות שכאלה יש לבחון היטב מהו השווי לפיו ניתן השירות. כמו כן, יש לשקול האם המדובר בשירות הכרחי לחברה, אשר יש מקום לשלם עבורו באחוזים. תנאי נוסף הוא מועד הקצאת המניות ביחס למועד מתן השירות. באופן כללי, על יזמים להימנע מהקצאת מניות לפני קבלת התמורה.

סיכום

לבסוף, גם בדרך אל המימון הראשוני יש לדעת ולקחת בחשבון כי יהיו קשיים בדרך ולא מעט סירובים. חשוב לא להתייאש אלא להמשיך לחפש משקיעים. בסופו של דבר הסבלנות תשתלם.

בהצלחה!

Avishai Maderer,CPA
29 Hamered St, Tel-Aviv P.O.B 50287 615020
Industry House-12th Floor
Tel: +972 3 6433338
Fax: +972 3 6433339

3 תגובות:

  1. שלום, פוסט מעולה שפתר לי כמה שאלות, אני בדיוק מחפשת נוטריון בחיפה האם אתם מהאזור או מכירים מישהו מהאיזור?

    השבמחק
  2. אגב אני מצאתי חומר נהדר על
    ליווי יזמים בהקמת עסק
    יכול לעזור למי שעושה את צעדיו הראשונים בהקמת עסק כמוני

    השבמחק
  3. תודה על המידע
    ממליץ גם על שירותי נוטריון בתל אביב מכיוון שהם במרכז הארץ ונוח להגיע לשם.

    השבמחק