יום שני, 22 באוגוסט 2016

הגורמים לפשיטת רגל

הגורמים לפשיטת רגל

על פניו ישנו גורם אחד ויחיד לפשיטת רגל והכוונה היא כמובן לכניסה לחובות שהחייב לא מסוגל להחזיר. יחד עם זאת, בראייה מעמיקה יותר של הדברים, מדובר במצב מעט יותר, אם לא הרבה יותר, מורכב ורב רבדים. במאמר שלפניכם נפרט אודות ארבעה גורמים אפשריים לפשיטת רגל על קצה המזלג.


שותפויות ועזבונות

הוראות פשיטת הרגל רלוונטיות גם לשותפויות ולעזבונות. כך לדוגמה סעיף 189 לפקודת פשיטת רגל, קובע כי אם הלך לעולמו אדם שהיה חייב כספים שהוגשה נגדו או מטעמו בקשה לפשיטת רגל, ההליכים ימשיכו להתקיים כאילו היה בחיים. כמו כן סעיף 106 בחוק הירושה בא וטוען כי אם התברר שאין מספיק כסף בעיזבון כדי לסלק את כל החובות, חלה על מנהל העיזבון החובה לפי דיני פשיטת הרגל, להגיש בקשה לניהול העיזבון בפשיטת רגל.

עיכובים בפרויקטים הגורמים לשפיטת רגל של קבלנים

ריבוי הגורמים המעורבים בפרויקט הבנייה המודרני, הניסיון לעמוד במחיר נמוך במכרז ועיכובים מצד חברות ממשלתיות, גופים מוסדיים וועדות העירייה – כל אלו מהווים נכון להיום קרקע פורייה לעיכובים משמעותיים בלוחות הזמנים. עיכובים אלו מובילים להתארכות עבודות הבנייה בשטח ועל רקע זה ניתן לראות עלייה במספר הקבלנים המגיעים לפשיטת רגל מדי שנה. עיכובים בפרויקטים יכולים להיות גם תוצאה של גניבות מהאתר, נזקי טבע, עבודות חריגות שלא ניתן היה לצפות מראש ועוד.
בנוסף, בכל פרויקט מעורבים קבלנים רבים ואחת הבעיות היא שכל עיכוב של קבלן אחד, מוביל לעיכוב של קבלנים אחרים. במקרים מעין אלה, הקבלן הראשי לא אחת מנסה להחליף את קבלן המשנה הסורר וכתוצאה מכך העלויות גדלות, נוצרים עיכובים בלוחות הזמנים ובסופו של דבר הקבלן הראשי עלול להגיע למצב של פשיטת רגל.

בקשה לפשיטת רגל שהוגשה על ידי נושה

הבקשה לפשיטת רגל מוגשת במקרים רבים לא על ידי החייב, אלא על ידי הנושים. הגשת בקשה לפשיטת רגל על ידי הנושה מתבצעת למשל כאשר הנושה חושד שהחייב מנסה להבריח את הנכסים שלו כדי להתחמק מתשלום. אחד מעיקרי ההליך של פשיטת רגל הוא כינוס של הנכסים הנמצאים ברשות החייב והעברת השליטה בהם לנאמן. לאחר כינוס הנכסים, החייב לא יהיה מסוגל להבריחם לגורם אחר. מעבר לכך, יכול הנאמן לקחת תחת שליטתו נכסים שהחייב הצליח להבריח בעשור הקודם לפני שניתן צו הכינוס.

חוסר יכולת להמשיך לחיות תחת צל הסנקציות

להליכי פשיטת הרגל מגיעים לא מעט אנשים שעבורם מדובר במוצא המשפטי האחרון, לאחר שהיו נתונים במשך שנים רבות תחת הליכים של הוצאה לפועל כמו מאסר חייבים, עיכוב יציאה מהארץ ועיקולים. עבור אנשים אלה, הליך פשיטת הרגל מהווה תקווה אחרונה לכך שלא יהיו נתונים עוד ללחצים הבלתי פוסקים של הנושים ושיוכלו יום אחד לפתוח דף חדש בחייהם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה