יום חמישי, 20 בדצמבר 2012

מדגם רשום כתחליף לפטנט על מוצר. הכיצד?!


הגנת פטנט על מוצר היא יקרה משמעותית מהגנת מדגם, והחלפת ההגנה היקרה בהגנה זולה יותר היא קוסמת....
אך כל בר בי רב יקפוץ כעת כנשוך נחש מכסאו (אם הוא יושב) למקרא הכותרת, שהרי הגנת מדגם הינה לעיצובו של המוצר, ליופיו החיצוני ה"מושך את העין הרואה", וכל כולה של הפילוסופיה העומדת בבסיס הגנת מדגם היא האסתטיקה.
הגנת פטנט למוצר, לעומת זאת, מוענקת לגבי הטכנולוגיה או לגבי היבטים הפונקציונאליים שלו. לכאורה, אין כל קשר בין מדגם לבין פטנט למוצר, ואלו שני היבטי קניין רוחני שונים נפרדים שלו, ובלתי תלויים זה בזה. על פניו, פטנט ומדגם גם אינם מפריעים זה לזה, ויכולים לדור בכפיפה אחת לגבי מוצר אחד. ואכן, לא נדיר למצוא מוצר שגם מתפקד באופן חדשני ומוגן באמצעות פטנט על היבטיו אלו, וגם בעל עיצוב חדש ומקורי המוגן באמצעות מדגם רשום.
אז..... האם ואיך מדגם יכול להחליף פטנט?!
ובכן, להלן הצעה לפתרון, שכבר נוסתה בהצלחה (אלו שקפצו יכולים לשבת, ואלו שיושבים מוזמנים להתרווח).
ראשית, המקרים בהם אנו עוסקים הינם מוצרים שלהם פוטנציאל רישום של פטנט ומדגם גם יחד. אין מדובר במוצרים שהם טכניים במהותם כמו חלקים של מכונה, לגביהם רלוונטי פטנט בלבד. גם אין מדובר במוצרים שהם בעלי זיקה עיצובית בלבד כגון חפצים מעוצבים, לגביהם אין חדשנות פונקציונאלית.
ברוב המקרים יהיה מדובר במוצרים שיימכרו לצרכן סופי, שהחדשנות הטכנולוגית שלהם מאפשרת הגשת בקשת פטנט, ובנוסף לכך העיצוב שלהם הוא חדש ומקורי באופן המצדיק רישום מדגם.
דוגמאות למוצרים כאלו הם מוצר המשלב פינצטה עם פנס או כוס מעוצבת המקררת בירה... כך, ההיבט הפונקציונאלי של הפינצטה גלום באפשרות להאיר את האזור שבו הפינצטה פועלת, ושל הכוס לגבי הדרך שבה היא תקרר את הבירה. ההיבט העיצובי של מוצרים אלו יבוא לידי ביטוי באופן החדש והמקורי שבו המוצר בכללותו מעוצב. נצא מתוך הנחה שעל מוצרים אלו ניתן לרשום פטנט ומדגם.
המשותף למוצרים כמו אלו הינו שניתן לעצב אותם במספר דרכים חדשות ומקוריות שכל אחת תצדיק הגנת מדגם. מצד שני, ההיבט הפונקציונאלי ניתן לרישום כפטנט כאמור.
אולם ניתוח ביקורתי של מוצרים כאלו יכול להביא למסקנה מעניינת: עקב עלויות רישום פטנט מחד (מספר אלפי דולרים לכל מדינה), והאפשרות לאתר בשוק פתרונות תחליפיים סבירים לפטנט העתידי למוצרים אלו (לגבי הפינצטה: תאורת החדר כתחליף לפנס. לגבי הבירה: כוס שמגיעה קרה מראש), ניתן לומר שכדאיות רישום הפטנט נמוכה. 
מצד שני ויתור מחלט על פטנט, משמעו אבדן הגנה משמעותית למוצר, והסכמה שבשתיקה לכך שמוצרים זהים מבחינה תפקודית ייצורו על ידי מתחרים. האם יש דרך לחסום את המתחרים מלייצר מוצרים זהים מבחינה פונקציונאלית באמצעות מדגם? באופן מפתיע, התשובה לכך חיובית...
הטכניקה היא בבחירת מספר עיצובים אפשריים למוצר (בכל מקרה שניים לפחות), בשלושה שלבים. בשלב הראשון יש לבחור בעיצוב היעיל ביותר למוצר, כזה המשרת את תפקודו הפונקציונאלי בדרך הטובה ביותר. לצורך זה על מעצב המוצר לקחת בחשבון שיקולים פונקציונליים, לרבות הנדסת אנוש, קלות ועלות ייצור, וכיו"ב. בשלב השני על המעצב להוסיף אלמנטים עיצוביים קלים , אך ברי הבחנה, שאינם הכרחיים לתפקוד הפונקציונאלי. אלו יכולים להיות כיפופים, קימורים ועיוותים צורניים קלים בצורות הנדסיות של המוצר הנובעות מתפקודו. בשלב השלישי חוזרים על האמור בשני השלבים הראשונים אם יש יותר מאופן יעיל אחד לעיצוב המוצר.
בדרך זו מתקבלים מספר עיצובים פונקצו-אסטטיים של אותו מוצר, לגביהם ניתן לרשום מספר בקשות מדגם (בעלות מצטברת נמוכה משל בקשת פטנט אחת), ואשר יקשו על המתחרים לא פחות, אולי יותר, מאשר בקשת פטנט: העיצוב הפונקצו-אסטטי מותר לרישום כמדגם, הואיל וההיבט האסטטי "הטהור" מגן על היבט העיצוב "הפונקציונלי", הואיל והם מוגנים כחטיבה עיצובית אחת. אציין כי קיומם של מספר עיצובים חלופיים שולל את הטענה כי העיצוב נובע באופן הכרחי מההיבט הפונקציונאלי של המוצר (עיצוב הנובע באופן הכרחי מההיבט הפונקציונאלי של המוצר אסור לרישום כמדגם, כיוון שאין בו מקוריות עיצוב). מצד שני, נסיון של מאן דהוא לייצר מוצר המבוסס על הדרך היעילה ביותר היא בעלת פוטנציאל העתקה גבוה, עקב הדמיון הרב מדיי לאלמנטים האסטטיים ה"טהורים" של העיצוב, ועקב האופציה לייצר מוצרים פונקציונאליים במספר דרכים. לפיכך תחסם הדרך בפני המתחרים הן לשלול את הגנת המדגם והן לייצר את המוצר היעיל ביותר, והם יאלצו להסתפק בייצור מוצרים אטרקטיביים פחות מבחינה עיצובית, ויקרים יותר מבחינת עלויות הייצור. רישום של מספר מדגמים יגביר את הקושי על המתחרים. בכך ניתן יהיה לשמור על הגמוניה ברוב שוק המוצר, תוך שימוש ברישום מדגמים כחסם מספק מפני מתחרים, מבלי להיגרר לעלויות הכרוכות ברישום פטנט.
בהצלחה! 

2 תגובות:

  1. המצאת ורישום פטנט הם השלב הראשוני בהמצאת מוצר חדש, השלב הבא הוא עיצוב הפטנט, כלומר עיצוב המוצר בפועל.
    נראה לי קשה להמציא פטנטים חדשים בימינו אנו במיוחד, כי הטכנולוגיה כל כך מתקדמת וכל כך קשה לחדש.

    השבמחק
  2. אכן, לרוב אנו נתקלים במוצרים עבורם רישום כפטנט יישא בעלויות גבוהות בעוד שמדגם רשום יהווה אופציה חילופית טובה.

    השבמחק