יום שלישי, 21 באוגוסט 2012

מינוף אפליקציה ע"י פייסבוק ולינקדאין – הכיצד?!


האם מותר לעשות שימוש אוטומטי באפליקציה העסקית שלי כדי לפנות לפייסבוק וללינקדאין ולמנף באמצעות רשתות חברתיות כדוגמתן את חוג לקוחות העסק שלי, לפרסם שם תכנים באופן אוטומטי, לקשר בין החברים שלי לבין עצמם ועוד, מבלי להפר זכויות יוצרים, זכויות לשמירת פרטיות, או זכות אחרת?

מאז פתחו אפל וגוגל את חנויות/שווקי האפליקציות שלהן החל זרם גובר והולך של פיתוח אפליקציות למכשירים ניידים; אם בתחילת הדרך היה הפיתוח של אפליקציות פרי יוזמתם של מומחי תיכנות ומשוגעים לדבר, הרי שכיום מצטרפים בעלי עסקים מן השורה ליוזמה הברוכה, כדי לפתח אפליקציות "עסקיות" לשיפור ושכלול השירות ללקוחותיהם בתחום פעילותם.

כך, כמעט כל בעל עסק להענקת שירות או מכירת מוצר יכול לפנות כיום למפתח אפליקציות מטעמו, על מנת שיתאים לו אפליקציה עסקית יעודית וייחודית לעסק שלו, ממש כמו שמתאימים אתר אינטרנט לעסק.
במקביל, מזה זמן מה אנו עדים למודעות הגבוהה של בעלי עסקים לאפשרויות הגלומות ברשתות החברתיות הקמות חדשות לבקרים ובראשן פייסבוק ולינקדאין, כדי לקדם את עצמם כלפי לקוחות פוטנציאלים הן ישירות והן באופן ויראלי. ואכן קליק בודד מפריד בין כל עסק לבין הלקוח הבא שלו וחבר מרעיו האינטרנטי. "ויראליות" אמרנו?

אם כך, האם אפשר למנף את האפליקציה שלי באמצעות הרשתות החברתיות?

חלק אחד של תודעתנו יפסול אפשרות זו מראש מתוך מחשבה כי לא יתכן שפייסבוק ולינקדאין לא שומרים על עצמם באמצעות תנאי שימוש מוקפדים ומדיניות שמירת פרטיות מחמירה. חלקנו האחר (במיוחד זה הישראלי...) ישלול בדל מחשבה זה בתואנה ש"יהיה בסדר", או בהפטרת "מי ישים לב?" ולחילופין "אני כבר אדאג שלא יעלו עליי, הרי אני האקר תותח או שאשיג אחד כזה ".

ובכן – הפתעה: הן פייסבוק והן לינקדאין (כמו גם  יוטיוב ועוד רבים אחרים...) מאפשרים למפתחים לקבל מידע פנימי מתוך הרשתות על חברים, חברות ועוד, לשימוש "האקרי" ע"י האפליקציה או האתר שלכם. האמנם?! כיצד?

בעמודים מיוחדים ל"האקרים" ולמפתחים שמפרסמות פייסבוק ולינקדאין תמצאו שלל כלי פיתוח ושורות קוד ייעודיות, שיאפשרו לכם (ולמפתחי האפליקציות שלכם) גישה חוקית ומוסכמת באמצעות האפליקציה או האתר שלכם למידע ברשתות החברתיות על משתמשים, חברות, ועוד, מה שיאפשר לאפליקציה שלכם להיות הרבה יותר חברתית וללקוחות שלכם, אלו הקיימים, ואלו העתידים לבוא, להיות הרבה יותר מלקוחות...

המסקנה: לשלוח את מפתחי האתרים והאפליקציות שלכם לקרוא מעט-קט על האפשרויות הטכנולוגיות החוקיות למהדרין שיכולות למנף אתכם ללקוחות חדשים. לא למותר להזכיר לכם לשמור על זכויות היוצרים שלכם מראש בפיתוחי האפליקציות והאתרים שלכם. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה